• 15 Jaar STLD [Tuesday, January 15, 2013]

15 Jaar STLD [Tuesday, January 15, 2013]

Quinceañera (lit. meaning One (f.) who is fifteen), sometimes called fiesta de quince años, fiesta de quinceañera, quince años or simply quince, is the celebration of a girl's fifteenth birthday in parts of Latin America and elsewhere in communities of people from Latin America. This birthday is celebrated differently from any other birthday, as it marks the transition from childhood to young womanhood.[1] The celebration, however, varies significantly across countries, with celebrations in some countries taking on, for example, more religious overtones than in others.

Wikipedia slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop, want in mijn reis met deze geweldige mannen door de jaren ben ik kleuter, peuter, kind en puber geweest en worden wij langzaam volwassen.

Trio Los Dos is op Curacao opgericht in 1994 door Fulco van Deventer en Juan Alberto Nebbeling. Veel meer dan een leuke naam en geweldig samenspel (vonden ze zelf) op een porchie met een biertje was het niet maar deze periode van 1 jaar vormden de basis van een zeer bijzondere broederschap en latere sleutel voor el Septeto in zijn huidige vorm. De eerste stijl was een mix van bossa, flamenco en zelfverzonnen blues waar de luisteraar kennelijk toch plezier aan beleefde vanwege het enthousiasme waarmee eea gebracht werd. Terug in Nederland in 1997 is de basis verder verstevigd naar Quinteto Trio Los Dos toen vrienden van het allereerste uur Artuur Amerlaan (gitaar), Eric van den Elsen (bas) en Martin Bouwman (bongo) wekelijks met Juan en Fulco muziek begonnen te maken. Het muzikale resultaat was een zeer verdienstelijke mix van Spaanse latin rock, bossa en funk (Mink Deville, Ketama, Los Lobos, Djavan). Er waren roze pakken, witte schoenen, oneindige nummers en vooral veel lol.

Santiago de Cuba

In 1999 reizen Fulco, Eric, Martin en Juan voor het eerst als band naar Cuba. Ze zijn dan al een tijdje geinspireerd door trovadores als Guillermo Portabales en Nico Saquito maar de absolute klap komt binnen met de Buena Vista Social Club en de "old school" sound waarmee de nummers zijn opgenomen. Via Havana belanden ze al snel in de regio waar de hele oorsprong van de hedendaagse latinmuziek vandaan komt: Oriente en met name Santiago de Cuba. Compay Segundo, Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa veel van de BVSC maestros zijn geboren en getogen in dit gebied buiten Havana liefkozend "el monte" genoemd. De vier aspirant soneros belanden al snel in de Casa de La Trova en maken gedurende de eerste dagen muzikaal hoogtepunt na hoogtepunt mee. Sones de Oriente, Estudiantina Invasora, Septeto Santiaguero, Los Jubilados om een paar toppers te noemen spelen iedere dag hun Son, Danzon en Trova tradicional. Er wordt ademloos gekeken en geluisterd maar bijzonder weinig begrepen door de heren.

Het is hier, op een snikke hete donderdagmiddag dat Eric van den Elsen aan Pastor Panes (bassist van Sones de Oriente) vraagt of hij 1 (een) basles kan krijgen van een uurtje. Wij gaan mee naar het dak van de liberia op de hoek waar het zo mogelijk nog warmer is en zien een marteling van een uur. Totaal onbegrip van aan de ene kant een Cubaan die tot in zijn diepste ziel de clave als zijn eigen hart voelt kloppen en een geweldig getalenteerd muzikant die nog nooit van een clave heeft gehoord. Geldt overigens voor de rest ook. Ik wordt door een zeer druk gebarend Pastor apart genomen en verteld "dit gaat echt niet lukken in 1 uurtje" met tranen in zn ogen. Even later staan wij met 4 man clave te klappen, Son ta ta..ta ta ta Rumba ta ta ta......ta ta en Samba ta ta ta ta ta uren achter elkaar zonder een snaar of trommel aan te raken. In deze uurtjes in 1999 is de basis van het huidige Septeto Trio Los Dos ontstaan. De clave werd ons tweede hart.
Wij besloten jaarlijks terug te keren naar Santiago, Fulco pakte een voor hem geheel nieuw instrument overleefde nachtmerrie op nachtmerrie op de tres om een perfecte tumbao te zoeken. Nationale stemming, moderne stemming....om gek van de te worden! Eric inmiddels geroemd als contrabassist met een enorme bomba en Santiago sound, Martin liet zijn ijzere belgordijntje van vroegere tijden los en leerde de Chapa, Caballo, Marcha en campana klanken. Juan breekt zijn hoofd op de maracas, is eerst niet meer een baby rammelaar totdat er na vier dagen eindelijk tjakatja tjakatja klinkt. Na 2000 laat laat hij dit overigens aan de echte talenten over en legt zijn hart en ziel in de leadzang, pregones en de onontbeerlijke gitara ritmica voor een lange reis naar het uitindelijke Soneroschap.

Een aantal bandleden komen en gaan tijdens de lange groeifase van de groep. Zo is er Paul van der Steen (Palmonte) met z'n snerpende "la vieja" stem, Artuur Ammerlaan met de prachtige requinto, Jos el Chino met zijn onnavolgbare percussie, outfits en llamadas aan Elegua. In 2002 beginnen wij een lange zoektocht naar een trompettist, het wordt uiteindelijk Chiel. Chiel Pauw....de absolute smaakmaker van het huidige Septeto. In 2001 komt Thierry Zipper bij de band, een van NL's beste percussionisten met 20 jaar ervaring besluit om bij een beginnende Sonband te komen vanwege de sfeer. Gedurende de jaren smelt hij met Martin de percussie conga en bongo tot kloppend hart van dit Septeto en zijn descargas zijn inmiddels beroemd in Europa en op Cuba. In 2010 komt Glenn Dreischor bij de band voor maracas en guiro, zeer veel talent om direct in Cuba de aanwijzingen op te pakken op Songebied en binnen een paar dagen al onderdeel van de sonfamilie TLD. Regelmatig leveren ook een aantal Cubaanse topmuzikanten in NL een belangrijke bijdrage aan de live optredens van STLD: Marcos Betancourt, toppercussionist en danser, Ariel Bridon rumbero van het eerste uur, Abel Gomez topzanger, kleine percussie en natuurlijk Pedro Luis Pardo met zn contrabajo.

De verandering van kind naar volwassen maakt de groep mee gedurende de afgelopen 10 jaar. Zo staan ze voor 5000 man op Exit festival in Novi Sad, 3 keer Cubamania, treden ze op voor Eliades Ochoa en Felix Valera Miranda in de Trova in Santiago, staan ze met Septeto Santiaguero te knallen in "El Quitrin", zijn ze headline op het Zandvoort salsa festival in 2012. In Februari 2012 ontvangen zij een oficiele erkenning/diploma voor de jarenlange toewijding aan de Son uit Santiago en krijgen ze het stempel mee beste buitenlandse Sonband, ze zijn de hoofdact op de bruiloft van Wesley Sneijder en Yolanthe Cabau en maken 3 heerlijke CD's. In 2007 onstaat onder leiding van Fulco het prachtige project Somos Hermanos waarin de volgende stap wordt genomen, eigen composities laten interpreteren door Cubaanse topacts. Tevens publiceert topfotograaf Eric het boek Viva Cuba waarin de mooiste indrukken van 10 jaar Cuba staan. Last but not least staan de mannen live vrijwel elk weekeind ergens vol overgave hun Son uit te storten.

Maar het allerleukste is en blijft hermandad, vriendschap, broederschap.....u kunt zich er wellicht iets bij voorstellen als 7 vrienden in een vliegtuig naar Cuba stappen elk jaar weer om samen muziek te maken, te dansen, (muzikale) ruzie te maken en de amistad die zo uniek nog maar eens te verstevigen.

Op een schommelstoel in chicharrones sprak ik met Jonas Vinent de beroemde zanger van Sones de Oriente. Dit was na een geweldig feest ter ere van het feit dat er weer een dag voorbij was geloof ik, maar hij zei mij hetvolgende. "El pueblo de Santiago quiere mucho al Septeto Trio Los Dos sabes porque? Porque ustedes tocan la musica tradicional cubana mejor que muchissimos grupos de aqui y todos son Holandeses". Ik bleef stil nam een slok Havana club añejo, pink een traantje weg en zeg "gracias mi hermano" en weet dat wij hier over 50 jaar nog net zo welkom zijn als die donderdagmiddag op het dak van de libreria.